/
/

Publicerad: 14 apr 2020

Dags att träffa årets första testcyklist!

Nu är det dags att träffa årets första testcyklist! Följ med Christopher Hallberglänk till annan webbplats när han låter bilen stå hemma (minst tre dagar i veckan) och istället transporterar sig med en el-lådcykel under 3 månader.

Ellådcykel

Miljötänk i fokus

För Christopher fanns det flera anledningar till att skicka in en ansökan om att vara med i projektet Testcyklistlänk till annan webbplats under 2020. Dels miljöaspekten och att lämna bilen hemma och istället ta sig till jobbet på Regionsjukhuset Karsudden med hjälp av cykeln. Men också till fotbollsträningarna på Värmbols IP, där Christopher är tränare.

– Min förhoppning är att jag ska trivas med att cykla och ta mig fram på ett mer miljövänligt sätt och att det ska vara smidigt. Mitt första intryck av cykeln är att det känns väldigt bra att cykla, och att jag nu efter 2 veckor som Testcyklist väljer bort bilen allt oftare om jag planerar i förväg. Nu ser jag fram emot kommande 2.5 månad och att cykla ännu mer, säger Christopher Hallberg.

Testcyklist - vad är det?

Katrineholms kommun driver ett projekt för att öka cyklandet i länet tillsammans med Energikontoret i Mälardalen, Eskilstuna kommun, Nyköpings kommun, Region Södermanland och Länsstyrelsen i Södermanland.

Testcyklist är en av de kampanjer som vi genomför i projektet och där invånare i Södermanlands kommuner får låna en elassisterande lådcykel under två till tre månader. Tanken är att cykeln under testperioden ska användas i vardagen för att exempelvis ta sig till jobbet, skjutsa barnen till skolan och handla matvaror. Den kan även användas för att frakta jobbmaterial, verktyg och väskor för diverse fritidsaktiviteter. I utbyte kommer deltagarna att blogga om upplevelsen och sprida sina erfarenheter i olika kanaler.

Så här följer du Christopher

Följ Christophers resa med ellådcykeln via Cykelsamverkan Sörmlands blogg.länk till annan webbplats

Kontakt

Kundtjänst

Samhällsbyggnadsförvaltning

Telefon: 0150-577 00

Öppettider: måndag till torsdag klockan 8 till 17. Fredag klockan 8 till 16. Lunchstängt klockan 12 till 13. 
Tillgänglighet: tillgänglighet för besökare

Observera att vi endast tar emot bokade besök. Övriga besök hänvisar vi till kontaktcenter på Djulögatan 29länk till annan webbplats i Katrineholm.