/
/

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med kommunens service. Vi svarar på dina frågor och ger dig information och rådgivning kring kommuns tjänster.

Vi kan hjälpa dig!

Här följer exempel på frågor som vi kan hjälpa dig med.

E-tjänster och blanketter

Vi kan hjälpa dig:

  • att fylla i en ansökan via e-tjänster och blanketter.
  • att göra en felanmälan eller lämna en synpunkt på kommunens verksamheter.

Utskrifter

Du kan få hjälp med att skriva ut intyg och andra viktiga dokument, till exempel:

  • situationsplaner och planritningar i bygglovsärenden.
  • studieintyg och frånvarorapporter. Vi hjälper även till med ansökan till skolor.

Parkeringstillstånd

Vi lämnar ut parkeringstillstånd och kan även hjälpa dig att ansöka om parkeringstillstånd.

Konsumentrådgivningen finns på kommunens kontaktcenter. Du som är invånare i Katrineholms kommun kan få råd och stöd med bland annat:

  • Konsumenträtt, vad säger lagen?
  • Reklamationer när du är missnöjd med en vara eller en tjänst
  • Råd före köp kvalitet, säkerhet, miljö och ekonomi

I första hand ger konsumentrådgivningen hjälp till självhjälp. Målsättningen är att du efter kontakt med konsumentrådgivningen själv ska kunna gå vidare med ärendet och samtidigt bli en starkare konsument.

Konsumentlagen

Konsumentlagarna gäller bara när en konsument ingår avtal med en näringsidkare. Konsumentlagarna gäller alltså inte vid köp mellan två privatpersoner eller mellan två näringsidkare.

Var rädd om din signatur

Din underskrift är privat och mycket värdefull. Om du skriver på ett avtal så binder du dig till de åtaganden som finns i avtalet. Var därför noga med att aldrig skriva på ett avtal eller kontrakt som du inte förstår.

Rådgivning

För rådgivning så kan du antingen skicka din fråga till vår mejl eller så kan du besöka Katrineholms kommuns kontaktcenter.

Mejl: konsument@katrineholm.se

Då tjänsten riktar sig till dig som bor i Katrineholms kommun är det viktigt att du i mejlet anger namn och postadress.

Hur snabbt får jag svar?

Vi försöker ge dig svar så fort vi kan, men senast inom två arbetsdagar. Om inte vi kan hjälpa dig så ser vi till att du får prata med rätt person i kommunen.

Har du frågor som rör socialförvaltningen?

Receptionen för Socialförvaltningen är fortfarande öppen - har du ett ärende som gäller socialförvaltningen ska du vända dig dit. Kontakta Socialförvaltningen.

Kontakt och öppettider

Kontaktcenter

Besöksadress: Djulögatan 31 B, Katrineholm Länk till annan webbplats.
Mejl: kontaktcenter@katrineholm.se
Telefon: 0150-570 63

Öppet helgfria vardagar klockan 10-16.

Frågor om barnomsorg

Behöver du träffa en barnomsorgshandläggare? Vi finns på plats tisdagar och torsdagar klockan 10-16.