- Startsida
- Företagande & näringsliv
- Utförare av kommunal service
- Utförare av hemtjänst (LOV)
Information för företag som är godkända som utförare av hemtjänst
Utföraren ska ha kunskap om vård- och omsorgsnämndens mål och kvalitetskrav för verksamheten. Utföraren ska också följa de lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd som finns inom området.
Utföraren ansvarar för att uppdraget utförs i enlighet med tillämplig lagstiftning som socialtjänstlag och sekretesslagstiftning samt hälso- och sjukvårdslagen.
Utföraren och dess personal ska vara väl bekant med nedan redovisade lokala styrdokument och se till att verksamheten beaktar och arbetar i enlighet med dem.
Senaste nytt för utförare av hemtjänst
- 2021-02-02. Nya ersättningsbelopp från 2021-01-01.
Vård- och omsorgsnämnden beslutade den 28 januari 2021, § 13, om nya ersättningsbelopp för utförare av hemtjänst.
- 2021-01-27. Nu finns en länk till Läkemedelshantering i Sörmland längre ner under Länsgemensamma avtal, riktlinjer, rutiner och avtal.
Det är en länsgemensam rutin för läkemedelshantering i regionen och samtliga kommuner i Sörmland.
Vård- och omsorgsförvaltningens riklinje har därmed upphört och tagits bort. - Rutinen utgår ifrån Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården, HSLF-FS 2017:37.
- 2021-01-19. Rutinen Hantering av covid-19 HSL VOF (version 13) är uppdaterad från 2021-01-19 med följande ändring:
- Kapitlet ”Tillfälligt utökad användning av vätskeavvisande munskydd IIR inom vård- och omsorgsförvaltningen” utökas så att munskydd även ska användas av vård- och omsorgspersonal i situationer där de befinner sig närmare än 1-2 meter från annan personal i mer än 5 minuter.
Det kan till exempel vara vid personalmöten, raster, bilåkning eller andra situationer där avstånd inte kan hållas pga. begränsningar i tillgängliga lokaler.
Rutinen finns under Rutiner Hälso- och sjukvård. - 2021-01-11. Rutinen Hantering av covid-19 HSL VOF (version 12) är uppdaterad från 2021-01-11 med följande ändringar:
· Förlängt datum (2021-03-31) gällande tillfällig utökning av vätskeavvisande munskydd, samt förändring vilka utökningen omfattar. Den omfattar nu vårdnära arbete inom hela vård- och omsorgsförvaltningen. Om munskydd inte kan användas av något skäl så ska i andra hand visir användas. Det gäller t ex vid vård av personer med kognitiv funktionsnedsättning där kommunikationen påverkas negativt av munskydd. Beslut om användning av visir fattas av enhetschef i samråd med verksamhetschef.
· Kapitlet ”Tillfälligt utökad användning av flergångsvisir inom funktionsstöd…” utgår med hänvisning till ovanstående punkt.
· Så länge det finns ett beslut om utökad användning av vätskeavvisande munskydd IIR så kommer dessa att levereras kontinuerligt till respektive arbetsplats, beställning behöver inte göras.
Tidbokning för kunskapsprov i läkemedelshantering.
Här kan du boka tid för kunskapsprov i läkemedelshantering.
OBS! Obligatorisk närvaro på bokad tid. Vid sjukdom eller annat förhinder ska avbokning ske.
IT-support
Alla felanmälningar ska anmälas via HelpDesk. Du kan göra felanmälan via mejl eller telefon.
Mejl: 6900@katrineholm.se
Ärendena hanteras kontorsdagar mellan klockan 8-17.
Telefon: 0150-569 00
Kontorsdagar mellan klockan 8-17. Övrig tid finns beredskap för akuta ärenden.
Anmäla/avsluta användare i Treserva/TES
Utföraren ska ha ett kvalitetssystem som innebär att kvalitetssäkring, kvalitetsledning, kvalitetskontroll och kvalitetsutveckling sker. Socialstyrelsen reglerar service- och omvårdnadsinsatser i sina föreskrifter.
Socialstyrelsens föreskrifter
Eftersom föreskrifter och allmänna råd ändras behöver kommuner och enskilda verksamheter löpande kontrollera om det skett förändringar.
Aktuella föreskrifter och allmänna råd finns på Socialstyrelsens webbplats.
Basala hygienregler
- Hygienregler kommunal verksamhet (hygienråd för kommunal hälso- och sjukvård i Sörmland)
- Basala hygienrutiner
- Basala hygien och klädregler
- Basala hygienrutiner för kommunal hälso- och sjukvård
Covid-19
Demens och intetellektuell funktionsnedsättning
- Länsgemensamt program för vård och omsorg om personer med demenssjukdom
Se bilaga 2.10. Beslut i VON 2016-10-27, § 101, att vård- och omsorgsförvaltningen ska följa.
Informationsöverföring och samordnad planering
- Anhörig/närstående
- Egenvård
- Informationsöverföring
- Hemsjukvård
- Läkarmedverkan i kommunal hälso- och sjukvård
- Psykisk hälsa
- Säker läkemedelshantering vid in- och utskrivning.
OBS! Ny rutin från 1 september 2020. Implementering av rutinen och rutin/blankett för medskick till sjukhus, sker av MAS under hösten enligt särskild kommunikationsplan. - Trygg hemgång och effektiv samverkan - Riktlinjer för samverkan vid in - och utskrivning av patienter i slutenvård i Sörmland
Informationsöverföring och samordnad planering
Läkemedelshantering
Tandvårdsstöd
Dokumentation ska ske enligt Socialtjänstlagen (SoL), både under handläggning och under verkställighet. Dokumentationen ska ge en bild av hur den enskilde erhåller det stöd och hjälp som beviljats samt hur den enskilde klarar sin vardag.
Här hittar du rutiner och instruktioner för hur du ska dokumentera planering, genomförande och uppföljning av insatser.
För de utförare som enbart utför serviceinsatser finns särskild blankett för genomförandeplan samt Vägledning för externa serviceföretag som dokumenterar manuellt.
Rutiner och instruktioner
Social dokumentation och IBIC för omvårdnadspersonal
Filmerna kan visas på arbetsplatsträffar eller i andra gruppsammanhang, men kan också ses enskilt. De är avsedda för all personaloch innehåller både grunder och mer fördjupad information. En rekommendation är att använda dem vid inskolning av ny omvårdnadspersonal. Filmerna är textade och innehåller både teori och praktisk handledning i verksamhetssystemet Treserva.
Del 2- Individens behov i centrum och ICF
Del 5 - Vårdplaner HSL-dokumentation (och skyddsåtgärder)
Läkemedelshantering - utbildning för omvårdnadspersonal
Här finns filmer att titta på inför delegering.
Del 2 - Läkemedel fortsättning
Instruktionsfilm för på- och avklädning av personlig skyddsutrustning
Del 1 - Brukare/patienter med luftvägssymtom
Del 2 - Brukare/patienter med luftvägssymptom talande för Covid-19 eller bekräftad Covid-19
Kontakt
Kontaktperson vid ansökan om att bli utförare av hemtjänst
Controller Marie Myrbeck
Telefon: 0150-578 21
Besök: Upplandsgatan 2, Katrineholm
Tillgänglighet: Tillgänglighet för besökare