/

Publicerad:

Kommunen har anställt 60 personer efter rop på hjälp

För drygt en vecka sedan sedan gjorde Katrineholms kommun ett upprop i bland annat sociala medier:
— Vi behöver hjälp!
Det är den stora personalfrånvaron som gör att flera vikarier behövs.

Den stora smittspridningsvågen har resulterat i att otroligt många är sjuka eller hemma i familjekarantän. Att så många är hemma samtidigt har gjort situationen i bland annat förskola, skola, vård och omsorg otroligt ansträngd på personalsidan.

Glädjande nog gav uppropet jättebra resultat och vi har redan nu anställt ett 60-tal nya vikarier i olika förvaltningar.

— Det är fantastiskt att så många vill hjälpa till och vi kan inte nog tacka för den fina responsen. Att redan nu, lite mer än en vecka efter vårt rop på hjälp, ha kunnat anställa så många nya vikarier är ovärderligt, säger personalchef Susanne Sandlund.


Trygg rekrytering

Det är en omfattande process att anställa vikarier till verksamheter som ska arbeta med människor och det ställs vissa krav för att bli anställd. Det är en trygghetsfaktor för de personer som personalen sedan ska arbeta med, och deras vårdnadshavare, anhöriga eller närstående. Beroende av tjänst så kan det krävas utdrag ur brottsregistret, tester och inom vård/omsorg måste du dessutom vara vaccinerad med minst två doser mot covid-19.

— Det är en ganska omfattande rekryteringsprocess och den kan vi inte ändra på. Även om vi i det här läget har gjort allt vi kan för att skynda på processen så måste den ändå genomföras. Det är viktigt när du ska arbeta med människor som är beroende av dig. Sedan gör verksamheterna också avvägningar varje dag om de behöver vikarier, eller om de klarar sig med ordinarie personal, förklarar Stefan Andersson, enhetschef på bemanningsenheten. Han fortsätter:

— Jag har sett ett ökat intresse då vi gått ut via sociala medier. Det blir som en ”boost” som vi tar med oss till den ordinarie timvikarierekryteringen. Vi har ett antal kandidater på väg in i våra verksamheter som kommer att göra skillnad för oss den närmaste tiden. Nu har vi ju även öppnat annonsen för sommarvikarier så vi ser fram emot flera ansökningar.

För Madeleine Dahm gick processen väldigt snabbt eftersom hon redan har arbetat i kommunen vid flera tillfällen.

— Jag såg kampanjen och skickade in en ansökan, sedan blev jag uppringd dagen efter. Det kändes som rätt sak att göra och jag hade möjligheten så det var bara att köra på. Alltså, det gick jättefort; onsdag kväll skickade jag in ansökan, torsdag blev jag uppringd och på fredagen gick jag inskolning. Eftersom jag var inne och jobbade i somras fanns jag redan registrerad, vilket gjorde att det blev väldigt mycket enklare i mitt fall. Jag gjorde faktiskt samma grej för två år sedan – hoppade in och hjälpte till när det var kris den gången. Jag har kommit upp i den åldern att jag inte är rädd att testa något nytt, berättar Madeleine Dahm.