/

Publicerad:

Stort grattis till segern i Sveriges Mästerkock Adam!

Adam Thulin från Katrineholm briljerade i finalen av Sveriges mästerkock på onsdagskvällen och tog hem guldet som bland annat innehåller ett kokbokskontrakt.

Den tv-sända kocktävlingen har gått som en dans för Adam Thulin. Vi pratade med honom tidigare i veckan men fick ingen hint om att han skulle vinna. I sociala medier har Adam överrösts av kärlek och känslan är att hela Katrineholm har stått i hejarklacken.

– Det har varit ett fantastiskt stöd och jag känner att jag inte har varit ensam i det här. Jag är väldigt, väldigt tacksam. Jag kommer alltid att vara stolt katrineholmare och jag nämner alltid att jag kommer från Katrineholm i intervjuer. Det är en fantastiskt fin stad!

I sin audition till programmet Sveriges mästerkock, bjöd katrineholmaren Adam Thulin på fylld pasta med torsk, svamp och jordärtskocka. Att kunna gå ut i skogen kring Katrineholm och plocka svamp och bär och få inspiration till sin matlagning, är något han uppskattar med sin hemstad.

– Det är fantastiskt att det finns mycket gårdsbutiker där man kan handla råvaror. Man kan åka ut till odlaren och se hur till exempel tomaterna växer. Då får man en helt annan relation till råvarorna och det smakar mycket godare.

Porträtt på Adam i förkläde vid inspelningarna.

Foto: Gabriel Liljevall

I högstadiet gick Adam Thulin på Tallåsskolan och på gymnasiet läste Adam ekonomiprogrammet på Lindengymnasiet. På fritiden lockade sporten – främst golf, där han har nått ett handicap på 4,3.

– Jag har spelat extrema mängder golf på Katrineholms golfklubb, säger han och skrattar lite.

Adam Thulin har dessutom testat många sporter i olika lokala föreningar. Han spelade bland annat bandy i KVBS (nuvarande Katrineholm bandy), fotboll i Värmbol och innebandy i KIB.

– Jag tycker verkligen om Katrineholm och det sättet staden tar hand om unga, att ge unga chansen att kunna hitta sin passion. Det är inte bara inom sport, det finns även andra aktiviteter, säger Adam Thulin.

I och med succén i tv-programmet Sveriges mästerkock på TV4, har kändisskapet kommit som ett brev på posten. Inför finalen berättar Adam att han numera jobbar i Stockholm och kommer att flytta dit för att satsa på kockyrket.

– Det känns lite vemodigt att lämna Katrineholm. Men jag kommer definitivt hem och gästspelar framöver.

Gruppbild på alla deltagare i Sveriges mästerkock.

Foto: Gabriel Liljevall